تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۱۷۱
۰
plusresetminus
نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران:

فعالیت های فرهنگی آینده روشن باید جهانی شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی در ایران بر لزوم جهانی کردن فعالیت های این موسسه تاکید کرد.
دیدار مسوولان پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی.
دیدار مسوولان پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی.
به گزارش روابط عمومی موسسه آینده روشن، وی در دیدار با مسوولان پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت و مدیران موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) با بیان ارزشمند بودن فعالیت های این موسسه در نشر و ترویج فرهنگ مهدویت گفت: به شخصه از فعالیت های این موسسه در ابعاد مختلف خوشحال هستم و امیدواریم این فعالیت ها در حوزه های مختلف ادامه یابد.

رییس موسسه آل البیت(ع) افزود: مسلما موسساتی هچون آینده روشن که در راه هدف والایی همچون نشر معارف حضرت حجت(عج) کار می کند با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند بود اما باید امیدوار باشید که در سخت ترین شرایط خود حضرت(عج) به شما یاری خواهد رساند.

وی با اشاره به مشکلات موسسه آل البیت(ع) در اوایل شکل گیری آن گفت: در 27 سال پیش غیر از جامعه مدرسین حوزه مرکز دیگری در بحث های پژوهشی و حوزوی نبود ولی ما آن موقع با شرایط بسیار سخت و امکانات کم و با تمام مسایل و حرف و حدیث ها کار را پیش بردیم و به حمد الله ثمره آن تربیت فضلای نخبه و نهادینه کردن کار گروهی در مسایل علمی و مذهبی در حوزه بود.

شهرستانی ادامه داد: در همان روزها آیت الله العظمی شبیری زنجانی به من فرمودند که شما سال های آینده شاهد کاری که می کنید خواهید شد که همانا تربیت نخبگان علوم دینی در رشته های مختلف می باشد چیزی که امروز به فضل الهی محقق شده است و من به حرف آن عالم بزرگوار پس از سال هارسیده ام؛ به شما نیز همان گفته این بزرگوار را منتقل می کنم که به راهی که طی می کنید، ایمان داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که موسسه آینده روشن در خلال همایش بین المللی دکترین مهدویت می تواند انجام دهد این است که با ایجاد ارتباطات وسیع با دنیای اسلام و غیر مسلمانان زمینه های ورود به عرصه های جهانی را برای ترویج فرهنگ مهدویت ایجاد کند.

نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران اظهارداشت: یکی از مشکلات ما این است که در کارهای خود به ویژه در حوزه کارهای فرهنگی کمی عجول هستیم و می خواهیم زود به نتیجه برسیم و اگر نرسیدیم زود دلسرد می شویم در حالی که این گونه فعالیت ها نتیجه خود را به مرور زمان نشان می دهد.

وی گفت: فعالان عرصه دین و فرهنگ اهل بیت(ع) باید یک سری مسایل را مدنظر داشته باشند یکی از آنها این است که باید سعه صدر داشت و توان تحمل انتقاد از خودمان را بالا ببریم نکته دیگر این که باید در صحبت کردن با هم شفاف سخن بگوییم، زیرا اگر سخن و انتقاد شفاف و رو در رو مطرح شود اگر چه ممکن است در مرحله اول کمی ناراحتی به وجود آید ولی انتقاد منصفانه و شفاف در نهایت به همکاری، تعامل و رفع سو تفاهم ها می انجامد.

شهرستانی عنوان کرد: یکی از نکات دیگر و کلیدی در فعالیت های فرهنگی این است که این گونه مجموعه ها باید از تمام ظرفیت های ممکن به ویژه نیروی های انسانی متخصص استفاده کنند؛ متاسفانه ما بیشتر از آن که جاذبه داشته باشیم، دافعه داریم و این مساله کار را دشوار می کند خداوند در قرآن مهم ترین خصلت پیامبر(ص) و رمز موفقیت در تبلیغ اسلام را خوش خلقی ایشان می داند.

وی اظهارداشت: از مهم ترین مشکلات موسسات فرهنگی این است که فکر می کنیم حوزه فعالیت ما همین چند میلیون ایرانی و عرب شیعه هستند، در حالی که اگر کمی وسعت دیدمان را بالاتر ببریم و اطراف خود را نگاه کنیم، متوجه ظرفیت های بزرگی مثل یک میلیارد اردو زبان، 400 میلیون مالایی زبان مسلمان، 700 میلیون اسپانیولی زبان و امثال آن در جهان می شویم که متاسفانه سال هاست که از آن غافل هستیم.


شهرستانی یادآور شد: انتشار فقط یک کتاب قوی و توزیع آن در هند و پاکستان نتیجه ای خواهد داشت که شاید سال ها باید برای رسیدن به این موفقیت تلاش می کردیم؛ وقتی این فعالیت ها را انجام نمی دهیم، آدم هایی هم مثل احمد الکاتب فرصت می یابند تا با مطرح کردن شبهات مختلف به اصل مهدویت به ما حمله کنند.

وی اظهارداشت: کنگره عظیم حج بزرگ ترین فرصت تبلیغی به شمار می رود که میلیون ها انسان در چند روز با پای خود به یک محیط مستعد فرهنگی قدم می گذارند؛ ولی ما متاسفانه از این فرصت هم استفاده نکرده ایم که باید با برنامه ریزی های دقیق از این فرصت نهایت بهره برداری به عمل آید.

شهرستانی خاطرنشان کرد: موسسه آینده روشن با توجه به فعالیت های گسترده اش باید رویکردی جهانی را در دستور کار خود قرار دهد و ما هم حاضریم برای تحقق این برنامه ها به طور کامل با شما همکاری کنیم.

وی افزود: این موسسه یکی از معدود مراکز تخصصی است که در حوزه فرهنگ مهدویت تلاش می کند؛ این موسسه باید دستاوردهای تخصصی و علمی ارزشمند خود را به بهترین شکل به جامعه علمی و فرهنگی در اقصی نقاط جهان عرضه کند؛ در این راستا فعالیت در حوزه زبان های خارجی هم بسیار مهم است.

شهرستانی گفت: استفاده از فیلم های تاثیرگذار مذهبی و ترجمه آن به زبان های زنده دنیا می تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی داشته باشد به خاطر دارم که در زمان پخش مجموعه تلویزیونی امام علی(ع) آماری ارایه شد که بر طبق آن به دلیل پخش این مجموعه بسیاری از کتاب های پیرامون حضرت علی(ع) به سرعت به فروش رفت و این بدین معناست که باید از این ابزار استفاده های بیشتری به عمل آید.

در ابتدای این دیدار، دبیر پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت و رییس موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) با ذکر این مطلب که مهدویت راز کشف و پیشرفت جهان تشیع در جهان است، گفت: این موسسه بر آن شده است تا با ورود در عرصه های مختلف علمی فرهنگی و هنری و با هدف قرار دادن گروه های سنی و قشری مختلف در راستای نشر و ترویج فرهنگ مهدویت گام بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی افزود: گام اول در ایجاد فضای فکری و تخصصی در حوزه مهدویت تربیت متخصصان کارآزموده در حوزه علوم مختلف مهدوی بود که با به راه انداختن سطح سه معارف مهدوی در مرکز تخصصی مهدویت و گرفتن مجوز سطح چهار در پژوهشکده مهدویت و فعالیت آزمایشی آن در این جهت حرکت کرده ایم.

وی اظهارداشت: هم اکنون هشت گروه تخصصی در حوزه مهدویت در کارگروه های سیاست و کلام و روانشناسی و ... این پژوهشکده مشغول به فعالیت هستند.

پورسیدآقایی گفت: پس از همایش بین المللی دکترین مهدویت مقالات برتر در چند جلد به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می شود؛ سایر مقالات هم در تارنمای این همایش قرار می گیرد که به همراه کارهای تخصصی داخلی پژوهشکده مهدویت مجموعه ای کامل در این حوزه در اختیار پژوهشگران گذاشته می شود.

وی عنوان کرد: خروجی فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری این مجموعه در مجلات علمی تخصصی «مشرق موعود»، مجله ادبی «عصر آدینه»، مجله نوجوان «انتظار نوجوان»، مجله کودکان «ملیکا»، مجله خردسالان «ماهک»، مجله الکترونیکی جوانان «ساعت صفر» و خبرگزاری آینده روشن (مهم ترین پایگاه خبری مهدویت) منعکس می شود.

در پایان این دیدار بر لزوم همکاری های مشترک در اجرای برنامه های فرهنگی و علمی در حوزه معارف مهدویت در داخل و خارج از کشور تاکید شد. 

علاقه مندان برای شرکت در پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت می توانند مقالات خود را تا 20 خرداد ماه جاری به دبیرخانه همایش واقع در قم، خیابان شهدا، کوچه 25 ، پلاک 27 ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر در قم با تلفن 7833714 تماس بگیرند.

پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با رویکرد «جامعه و دولت زمینه ساز؛ رسالت ها و راهبردها» در 13 و 14 مرداد ماه سال جاری در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران برگزار می گردد.

نشانی اینترنتی همایش بین المللی دکترین مهدویت www.mahdaviat-conference.com است.
https://ayandehroshan.ir/vdccasqs82bqm.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما