آیا مسأله ولادت و غیبت، ساخته نواب اربعه نیست؟ بعضی درصدد القاء آن هستند که ولادت را نواب یا فقهاء شیعه ساختهاند، باید گفت ولادت را بسیاری از بزرگان اهل سنت باور دارند و تنها در کتاب گزارش لحظه به لحظه از میلاد نور نوشته دانشمند محقق علیاکبر مهدیپور 20 تن از بزرگان صاحب کتاب اهل سنت از هر چهار فرقه مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی نام برده ...
حکم نوشتن نام ایشان چیست؟در منابع شيعه به هيچ عنوان نهي از كتابت و نوشتن نام امام مهدي (علیه السلام) وارد نشده است، لذا در بسياري از كتابهاي روايي و غير روايي شيعه نام امام مهدي(علیه السلام) نوشته است، براي نمونه در كتاب شريف « كمالالدين » شيخ صدوق چنين آمده است كه از امام عسگري سؤال شد: يا ابن رسولالله! فمن الحجه و الامام ...
نایبان خاص هیچ کدام عالم و فقیه و از بزرگان دانش نبودهاند و تألیفی ندارند. همه کاسب بودهاند، لذا در مقابل مدعیان که میگویند مسائل اقتصادی باعث شده این ادعا درست شود چه باید گفت؟اما آنچه در مورد نایبان خاص امام نوشته میشود و با الفاظی مانند دکاندار و روغنفروش میخواهند وجهة آنها را تخریب نماید بایست دقت ...
دوره تربیت مدرس با هدف تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی مرتبط با اندیشه مهدویت و با جهتگیری به سمت مطالعات بنیادی مورد نیاز در عرصه پژوهش در مقطع سطح چهار برنامهریزی شده است. و در پایان دوره به دانشپژوهان موفق، مدرک سطح چهار داده میشود. مدت دوره الف) مدت تحصیل در مقطع سطح 4 بدون احتساب زمان پایاننامه شش نیم سال میباشد....
عنوان درس: زبان تخصّصیتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان ترجمه متون تخصصیسرفصلها:1. ترجمه متون تخصصی مهدویت2. مکالمه زبان انگلیسی3. نوشتن متون انگلیسی
عنوان درس: سمینارتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان نقد و بررسی فرقههای انحرافی و پاسخگویی به شبهات آنانسرفصلها:بررسی فرق انحرافی (بهائیت، قادیانه و...)به صورت سمیناری توسط دانشپژوهان و زیر نظر استاد
عنوان درس: نظریهپردازی (فهم و نقد)تعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: بررسی و شناخت روشهای نقد و فهمسرفصلها:1) کلیاتمفهومشناسی نظریهجایگاه نظریهعناصر نظریه2) فهم (شناخت)رویکردهای معرفتشناختی مختلف (روششناسی علوم انسانی)امکان، معناداری و سازواری علم دینینظریه مهدویت با رویکرد معرفتشناختی مکاتب مختلف3) نقدرویکردهای ...
عنوان درس: فلسفه تاریخ و مهدویتتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: شناخت تطبیقی مباحث مهم فلسفه تاریخسرفصلها:نقد و بررسی نظرات مهم در فلسفه تاریخ و مقایسه آنها با مهدویت1. توینی 7. ابن خلدون2. هگل 8. فارابی3. اشپیلینگر 9. افلاطون4. ویکو 10. کارل پوپر5. ماکس وبر 11. کالینگوود6. مارکس 12. دورکیسم
عنوان درس: تحلیل سیره سیاسی ائمه(علیهم السلام)تعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان تحلیل سیره و روش ائمه(علیهم السلام) سرفصلها:ـ سیر دعوت دینیـ تاثیر شرایط بر شکل حرکتبخش اول: عصر رسولشرایط (اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) قبل از بعثتمراحل حرکت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) علل انحطاط و بازگشتبخش دوم: امیرالمؤمنین، آغازی دوبارهشرایط در عصر ...
عنوان درس: روش تحلیل تاریختعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: شناخت روشهای تحلیل تاریخسرفصلها:1. کلیات: تاریخ، علم تاریخ، فلسفه علم تاریخ2. جایگاه روش و روششناسی در تحلیل3. منابع فلسفی تحلیل اجتماعی4. روشهای علوم رفتاری و اجتماعی5. مطالعه موردی: پدیده انقلاب- سطح تحلیل خرد - سطح تحلیل میانی - سطح تحلیل کلانمنابع:...
عنوان درس: روش نقد گزارشهای تاریخیتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان نقد و ارزیابی گزارشهای تاریخیسرفصلها:1. ارزیابی مورخ2. گرایشهای مورخ3. منابع مورخ4. ارزیابی اعتبار سند و قدمت آن5. ملاکهای نقد محتوایی: قرآن، عقل، علم قطعی، کلام و نداشتن تعارضات درونی
عنوان درس: بررسی و نقد منابع تاریخی و حدیثی مهدویتتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان بهرهگیری از کتب و منابع تاریخی و روایی و نقد آنهاسرفصلها:1. ویژگیهای مؤلف2. مصادر کتاب3. ویژگیهای کتاب یا تألیف4. میزان توجه دیگران به این کتاب5. شیوه کار مؤلف6. مقدار اعتبار کتاب7. انتساب کتاب به مؤلف8. بررسی و نقد محتوایی کتاب
عنوان درس:موعود ادیان( با رویکرد تطبیقی)1تعداد واحد: 2 نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: شناخت موعود دیگر ادیان و مقایسه آن با موعود شیعهسرفصلها: پیش نیاز: دو واحد آشنایی با ادیان، دو واحد موعود باوری در ادیان ابراهیمیهدف از ارایۀ این دو واحد آن است که دانشجویان با مفاهیم و ادبیات دینی موضوع موعودباوری در ادیان آشنا گردند و بدین وسیله: • امکان مطالعات ...
عنوان درس: روششناسی پاسخ به شبهاتتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان درک و تحلیل شبهات و پاسخ به شبهات با استفاده مبانی کلامیسرفصلها:فصل اول: کلیات1. ضرورت 2. اهمیت3. تاریخچه شبهات4. تبویت شبهات5. اهداففصل دوم: روش درک صحیح از شبهه1. فهم2. ریشهها3. آثارفصل سوم: پاسخیابی1. مبانی2. منابع3. پیشینه پاسخفصل ...
عنوان درس: روش مناظرهتعداد واحد: 3نوع واحد: نظری ـ عملیهدف: شناخت روش مناظره و ایجاد توان مناظره سرفصلها:1. ضرورت مناظره2. شرایط مناظره و جدال3. ویژگیهای جدال أحسن4. بررسی مناظرات اهل بیت(علیهم السلام)5. مشکلات مناظره
مبانی کلامی مهدویتتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان دفاع عقلانی از مهدویت و مبانی آنسرفصلها:1- مبانی نقلی امامت و مهدویت 2- امامت و غیبتمنابع:1- معارف قرآن، آیت الله مصباح یزدی2- مجموعه آثار شهید مطهری ج 23- المرسل الرسول، الرساله، شهید صدر4- الهیات، آیت الله سبحانی5- حرکت، صفائی حائری